web analytics

Prenumeration med premie – Få prylar GRATIS!

Sidan kan innehålla reklam/affiliatelänkar

Prenumerera med premie – Så här mycket kan du spara

När du tecknar en prenumeration med premie sparar du värdet av den premie du får, förutsatt att du vill ha premien och hade tänkt köpa den ändå. Om värdet på en premie är exempelvis 299 kr så har du i praktiken sparat samma belopp.

När ett förlag för ett magasin eller en tidning släpper ett erbjudande om prenumeration med premie tar man ofta i ganska rejält. Du kan till exempel få en produkt till ett värde av 300 kr om du blir tillsvidarekund. Om varan är någon du faktiskt vill ha så har du sparat 300 kr!

Du känner till konceptet – för att locka till sig nya kunder annonserar tidningsförlagen ofta ut nykundserbjudanden som innehåller en premie eller två. Dessa premier, som ofta kallas gåvor, är till för att göra idén med att prenumerera lite extra attraktiv. Som ny prenumerant får man ju inte bara en tidning utan även en gåva eller två!

Frågan är om det är en god ide att teckna en prenumeration med premie eller om prenumerationer på tidningar med presenter är något man kan skippa. Vad tror du? I den här artikeln ska vi kika lite på konceptet med tidningsprenumerationer med premier.

Här får du reda på:

  • Hur en prenumeration på en tidning eller ett magasin med premie fungerar
  • Att det är viktigt att kika igenom villkoren
  • Om prenumeration med premie bara gäller nya kunder eller om alla kan ta del av en sådan
magasin prenumeration

Så här fungerar prenumeration med premie

Det är framför allt månadsmagasin som säljs in med löftet att nya kunder ska få en premie eller två. Det kan handla om allt från Kalle Anka till så kallade damtidningar, träningstidningar och motortidningar. Vilken premie du kan vänta dig att få beror självklart på målgruppen för magasinet. Om du börjar en prenumeration med premie på Kalle Anka kanske du får en badhandduk och ett par extra nummer som ny kund. Börjar du prenumerera på en träningstidning kanske du belönas med en funktionströja eller ett par tights. 

Exempel på erbjudande: Du får ett erbjudande om två nummer av en populär tidskrift inom historia. Du får också en kikare värd 495 kr som premie. Det totala värdet av erbjudandet är 653 kr men du får allt för 129 kr + 29 kr i porto, det vill säga 158 kr. På pappret får du rabatt på 495 kr jämfört med fullt pris.

Det här låter väl som en riktigt bra deal? Ja, det är en riktigt bra deal förutsatt att du faktiskt vill ha både tidningen och kikaren. Om det egentligen inte är så intressant för dig kanske du ska spara dina 158 kr.

Kontrollera villkoren noga

De flesta gånger är villkoren för en prenumeration med premie ganska tydliga. Nedan är ett typexempel:

”Teckna en prenumeration med premie på Supertidningen och få ett digitalt vattenpass med laser på köpet till ett värde av 499 kr. Totalt värde är 635 kr. Två tidningar ingår i ditt välkomstpaket som ny kund. Sedan fortsätter prenumerationen som en tillsvidareprenumeration med ett nummer per månad. Du kan när som helst kontakta kundtjänst för att avsluta din prenumeration.”

Ibland kan villkoren vara så att du får premien först efter ett visst antal veckor. Det kan medföra att du får betala för fler tidningar än vad som ingår i välkomstpaketet för att kunna få premien. En annan sak att kika lite extra efter är kostnaden för porto. Många gånger är den låg, men den kan ibland vara så hög som 79 kr eller liknande.

Ytterligare en sak att titta närmare på är om du är utesluten från ett visst erbjudande om du redan har tecknat en prenumeration med premie på en annan tidning från samma förlag/utgivare.

Prenumeration med premie – bara för helt nya kunder?

Det finns förlag och utgivare som så att säga ”stryker” dig som kund om du inte prenumererar på ett tag. Då räknas du som ny kund när du hoppar på ett välkomsterbjudande.

Hur man vet om man är ny kund? Det blir uppenbart om förlaget/utgivaren skickar ett erbjudande till dig direkt via brev eller e-post (alltså inte ett allmänt erbjudande i form av en banner på nätet eller en annons i en annan tidning). Det skulle man inte göra om du inte hade möjlighet att ta del av det.