web analytics

Ät mer vegetariskt – spara pengar VARJE DAG

Sidan kan innehålla reklam/affiliatelänkar

Vegetarisk och vegansk mat är, när det handlar om protein, mycket billigare än animalisk mat. Det finns goda möjligheter att tjäna hundralappar per vecka eller månad på att till exempel byta ut kött mot bönor och linser.

Att äta mer vegetarisk mat är inte bara bra för hälsan – det är också bra för plånboken och miljön. Priserna på kött, ägg, fisk och mjölkprodukter har ökat kraftigt de senaste åren och kurvan pekar fortsatt brant uppåt. Med mer vegetariskt i kosten blir det enklare att spara och man kan också få fina hälsoeffekter. Här ska jaga belysa något kring vegetarisk mat, frågan om protein och hur mycket man kan spara på att äta vegetariskt.

Är inte vegetarisk mat tråkig?

När man tänker på vegetarisk mat är det lätt hänt att man får en bild av linssoppa framför ögonen. Det är inget fel på linssoppa – tvärtom kan det vara väldigt gott! – men i det allmänna medvetandet är denna maträtt kanske inte den mest upphetsande.

Sanningen är dock den att det finns oändliga möjligheter att laga fantastisk vegetarisk mat. Man kan använda sig av råvaror och laga mat från grunden eller använda sig av några av de många färdiga produkter som finns i frysdiskarna.

Vegetariska recept hittar du enkelt genom att söka på nätet. Du kan också gå in på ICA:s och Coops webbplatser för att få tips på läckra vegetariska maträtter att prova på.

Bra att veta är att det sällan krävs något merarbete med att laga vegetariskt. Visst, möjligheterna att stoppa in en färdigrätt i mikron kanske är mindre, men i övrigt behöver det vegetariska inte vålla några besvär.

Hur mycket kan man spara på att äta vegetariskt?

Allt beror självklart på vilka livsmedel du köper och till vilka prislappar, men i regel är matvaror som bönor, ärtor, grönsaker, havregryn, pasta, bulgur, sojafärs, quorn med mera billigare än animaliska produkter.

I stället för att köpa nötfärs till 100 kr kilot till köttfärssåsen kan du köpa röda kidneybönor till motsvarande 40-50 kr kilot.

I stället för att köpa fläskkotletter till över 100 kr kilot kan du köpa vegobiffar/vegoschnitzlar/vegoburgare till 60-70 kr kilot och i stället för att köpa äkta smör kan du köpa margarin.

Det här är bara några exempel på hur du kan byta ut animaliska produkter mot vegetabiliska och därigenom spara pengar.

Bild banner på skärbräda med grönsaker

Vegetariskt protein – klarar man sig utan kött, fågel och fisk?

En mycket vanlig fråga, särskilt bland dem som ställer sig mycket skeptiska till att minska ner på konsumtionen av animalier, är hur man kan klara proteinintaget. Får man inte proteinbrist? Det enkla svaret är att risken att drabbas av proteinbrist när man äter mer vegetariskt är obefintlig.

Det finns lite olika teorier om hur mycket protein man behöver generellt, men de flesta forskare är överens om att vi behöver omkring 0,9 gram per kilo kroppsvikt och dag. För en person som väger 80 kilo motsvarar det 72 gram. Är man mycket fysiskt aktiv kan det dock krävas lite mer protein än så.

Det är faktiskt mer protein i vegetabilier än vad man kan tro. Bönor, ärtor, pasta, havregryn, bröd och linser innehåller mängder av protein. Se bara tabellen nedan! Siffrorna visar sitt tydliga språk – dags att äta mer vegetariskt?

Det är alltså en hel del protein i diverse matvaror. Men, hur står sig proteininnehållet i växtbaserad mat jämfört med animalisk mat? Se tabellen nedan.

Sojabönor39 gram/100 gram
Sojafärs23 gram/100 gram
Bönor (vita/kidney) – okokta22 gram/100 gram
Havregryn13 gram/100 gram
Bröd10-12 gram/100 gram
Quinoa12 gram/100 gram
Pasta (okokt)10-12 gram/100 gram
Jordnötter26 gram/100 gram
Ägg12 gram/100 gram
Fläskkött17 gram/100 gram
Nötkött20-22 gram/100 gram
Kyckling (filé)23 gram/100 gram
Konserverad tonfisk24 gram/100 gram
Lax20 gram/100 gram

Det finns många fördelar med att äta mer vegetariskt, inte minst ekonomiska. Jag hoppas att den här artikeln har gett dig intressant information som du kan använda när du funderar kring att spara pengar.