web analytics
Sluta röka och snusa för att spara pengar

Sluta med tobak och spara tusenlappar

Rökning och/eller snusning är inte bara dåligt för hälsan – det är också definitivt dåligt för din plånbok. Det är helt enkelt mycket dyrt att bruka nikotin. I vissa hushåll är faktiskt snusning eller rökning den fjärde största utgiftsposten efter boende, bil och mat. En storrökare kan enkelt komma upp i kostnader på över tusen kronor i månaden!

Ett friskare liv utan nikotin

Nikotin absorberas snabbt av lungorna (rökning) eller munslemhinnan (snusning). Den omedelbara effekten blir att frisättningen av noradrenalin ökar. Det är en signalsubstans som är humörhöjande. Nikotinet gör också att blodtrycket och pulsen ökar. Om du är intresserad av detaljerna kan vi rekommendera den utmärkta sidan om nikotin på Wikipedia.

I förlängningen är bruk av nikotin hälsofarligt. Det handlar bland annat om en sämre tandhälsa, en större risk för cancer (rökning) och högre blodtryck. Kort sagt är bruk av nikotin helt enkelt farligt och du kan få ett betydligt friskare liv om du slutar med rökning/snusning.

Sluta snusa/röka – så mycket sparar du

Hur mycket kan man då spara på att sluta röka och/eller snusa. Du kan spara mycket pengar, oavsett hur lite eller mycket du röker och vi skulle vilja säga att det här är ett av de bästa av våra spartips.

En snusdosa kostar idag i snitt 40 kr. Snusar du en dosa per dag blir det 280 kr i veckan och över 1000 kr i månaden. Du kan visserligen dra ner kostnaden genom att välja ett lågprismärke, men det handlar ändå om en hel del pengar. Ett paket cigaretter kostar i snitt 50 kr. Röker du ett paket om dagen blir det 350 kr i veckan och långt över tusenlappen per månad.

Om du slutar med nikotin och sparar 1000 kr i månaden blir det 12 000 kr på ett år och 24 000 kr på två år. Det är massor av pengar som du kanske i stället kan lägga på resor eller dina hobbyer.

Tips för att sluta röka/snusa

Det finns mängder av tips som du kan använda dig av för att sluta med nikotin. Här är några av de vanligaste. Notera att det handlar både om att faktiskt inte stoppa cigaretten eller snusen i munnen som psykologiska faktorer.

  • Bestäm dig och skriv ett kontrakt – “den 20 januari ska jag vara helt rökfri/snusfri”.
  • Skriv ner alla anledningar du kan komma på för att sluta med nikotin
  • Identifiera de situationer då det har blivit naturligt att röka eller snusa och försök att undvika dem
  • Sluta med nikotin på olika specifika platser – rökfria zoner som 1177 har valt att kalla det
  • Kom på alternativa aktiviteter som du kan göra när du känner att suget av nikotin sätter in – det kan handla om allt från att dricka ett glas vatten till att ta en promenad
  • Skriv upp precis när och var och hur du röker/snusar och sätt ett “betyg” på nyttan av nikotinet – förmodligen upptäcker du att du röker eller snusar mest av slentrian
Martin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *